Ludzie rodzą się z różnymi wadami i skazami. Niektóre z nich dotyczą wyglądy zewnętrznego, budowy ciała. Jednak istnieją zaburzenia, które dotyczą sposobu funkcjonowania organizmu, a ściślej – jego fizjologii. Przykładem takiego odstępstwa od normy jest celiakia.

Naturalne składniki i samodzielne gotowanie

 

Pod tą nazwą kryje się nietolerancja glutenu, czyli rodzaju białka pszenicznego. Jednak poza pszenicą osoba dotknięta tą przypadłością nie może jeść również posiłków ani produktów wytworzonych z owsa, żyta, jęczmienia, pszenżyta i orkiszu.

Grozi to ciężkim wstrząsem wewnętrznym. Częściej jednak objawiać się będzie bólem brzucha, wzdęciami, cuchnącymi stolcami, powiększonym obwodem brzucha, zahamowaniem przyrostu masy ciała lub jej spadkiem, przewlekłą biegunką. Nieleczona lub źle leczona nietolerancja glutenu trwale uszkadza jelita, co prowadzi do niedożywienia (organizm nie może przyswoić substancji odżywczych z pożywienia).

Jak w takim razie wygląda dieta bezglutenowa? Jeśli chodzi o produkty zbożowe, osoba z celiakią może spożywać kukurydzę, ryż, proso, grykę, soję, sorgo. Do jadłospisu może też włączyć orzechy, ziemniaki, fasolę, maniok. W jej menu nie powinno zabraknąć owoców, warzyw i mięsa.

Z tym ostatnim należy jednak uważać. Do produkcji wędlin, pasztetów, konserw i garmażerki praktycznie wszystkie zakłady używają składników zawierających gluten. Zwykle nie robią tego celowo, choć zdarza się, że używają preparaty zawierające gluten. Przeważnie jednak produkcja w takich przedsiębiorstwach odbywa się na tych samych liniach produkcyjnych, przez które przechodziły wcześniej np. ziarna pszenicy.

Za dozwolone uznaje się też wyroby o niskiej zawartości glutenu (20 mg w 1 kg). Ich wytwórcy również mogą posługiwać się na opakowaniach symbolem przekreślonego kłosa, który oznacza produkt bezglutenowy.

Bezpieczne są także mleko i jego naturalne przetwory. Oznacza to, że osoba z celiakią nie może jeść jogurtów owocowych, kefirów i maślanek smakowych, deserów i napojów mlecznych (mleka smakowego), serów topionych, serów żółtych niskiej jakości.

Dieta bezglutenowa opiera się na produktach naturalnych, jak najmniej przetworzonych. W wyrobach przetworzonych kryje się bowiem wiele barwników i dodatków, które mogą wywołać negatywną reakcję ze strony układu immunologicznego.

Wiele produktów, których w ogóle byśmy o to nie podejrzewali, zawiera składniki pochodzenia pszennego, żytniego, pszenżytniego, jęczmiennego i owsianego. Nawet naturalne wyroby bezglutenowe mogą być zanieczyszczone szkodliwymi składnikami. Do „zakażenia” może dojść np. w młynie albo na polu (samosiejki). Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest więc zakup surowców od sprawdzonych dostawców specjalizujących się w produkcji żywności bezglutenowej i samodzielne przygotowywanie możliwie dużej liczby posiłków w domu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 86 = 88