papierosy

Nikotynizm to szkodliwy nałóg, który wiele osób chce porzucić. Mogą to ułatwić tabletki lub gumy, a także nowe nawyki, które zastąpią palenie. Ważne jest wsparcie rodziny i spokój, szczególnie w pierwszym okresie po podjęciu decyzji o porzuceniu nałogu.

Rzucanie palenia – motywacja i decyzja

Przy rzucaniu palenia bardzo istotna jest motywacja. Powinna być spowodowana rzeczywistą chęcią pozbycia się nałogu przez samego palacza, a nie jego przez otoczenie. Następnie należy podjąć decyzję i uzasadnić ją (na własny użytek). To bardzo ważne, aby powody były przekonujące dla osoby rzucającej palenie. Najlepiej wyznaczyć sobie termin na realizację postanowienia. Można zacząć od ograniczenia ilości wypalanych papierosów. Codziennie należy rezygnować z jednego z nich. Warto nie wypalać ich do końca. Najlepiej czymś je zastąpić: nowym hobby, uprawianiem sportu bądź pogryzaniem warzyw. Rzucanie palenia ułatwiają też produkty przeznaczone specjalnie dla osób chcących zerwać z nałogiem.

Wsparcie rodziny i przyjaciół

Porzucenie nikotynizmu jest łatwiejsze, kiedy palacz dostaje wsparcie od rodziny i przyjaciół. Zwiększają oni motywację i przypominają o słuszności wyboru. Będą się starali poprawić samopoczucie. Warto poinformować o swojej decyzji jak największą liczbę osób. Dzięki temu łatwiej będzie dotrzymać postanowienia. Nie powinna to być jednak główna motywacja.

Zmniejszenie ilości sytuacji stresowych

Osoby rzucające palenie często są drażliwe i łatwo wpadają w zły nastrój. Po podjęciu decyzji o zerwaniu z nałogiem warto wziąć kilka dni bądź tydzień urlopu w pracy. Dobrym pomysłem jest wyjazd. Z dala od pracy i codziennych trosk łatwiej jest się zdystansować i skupić na własnych potrzebach. Palenie często wiąże się z sytuacjami stresowymi, a na wakacjach jest ich raczej niewiele.

Czas dla siebie

W pierwszych dniach i tygodniach po rzuceniu palenia warto zaplanować dużą ilość czasu dla siebie. Pomocny będzie ruch na świeżym powietrzu oraz długi sen. Zregenerowany organizm jest mniej podatny na stres, a co za tym idzie – na sięgnięcie po papierosa. Warto mieć zawsze przy sobie coś, co go zastąpi. Można poradzić się specjalisty: lekarza bądź farmaceuty, w jaki sposób skutecznie zmniejszyć głód nikotynowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

67 − 57 =