• 24 października 2021

Korzyści zdrowotne płynące z octu jabłkowego, poparte badaniami naukowymi


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Zawieramy produkty, które uważamy za przydatne dla naszych czytelników. Jeśli dokonasz zakupu poprzez linki na tej stronie, możemy zarobić małą prowizję. Oto nasz proces.

Ocet jabłkowy na cydr jest popularnym środkiem domowym. Ludzie używali go od wieków w kuchni i medycynie.

Wiele osób twierdzi, że może to złagodzić wiele dolegliwości zdrowotnych, ale można się zastanawiać, co mówią badania.

Ocet jabłkowy z cydru ma różne właściwości zdrowotne, w tym działanie antybakteryjne i antyoksydacyjne. Co więcej, dowody sugerują, że może on oferować korzyści zdrowotne, takie jak wspomaganie odchudzania, obniżanie poziomu cholesterolu, obniżanie poziomu cukru we krwi, a także poprawę objawów cukrzycy.

Niewiele jest jednak badań i potrzebne są dalsze badania, zanim zostanie zalecona jako terapia alternatywna.

Ten artykuł analizuje dowody na 6 możliwych korzyści zdrowotnych octu jabłkowego z cydru.

1. Wysoka zawartość zdrowych substancji
Ocet jabłkowy na cydr (jabłkowy) jest wytwarzany w dwuetapowym procesie (1).

Najpierw producent wystawia pokruszone jabłka na działanie drożdży, które fermentują cukry i zamieniają je na alkohol. Następnie dodają bakterie do dalszej fermentacji alkoholu, zamieniając go na kwas octowy - główny związek aktywny w occie.

Kwas octowy nadaje octowi silny kwaśny zapach i smak. Naukowcy uważają, że kwas ten jest odpowiedzialny za korzyści zdrowotne octu jabłkowego. Ocet jabłkowy jest kwasem octowym 5-6% (Źródło 2Trusted, 3).

Organiczny, niefiltrowany ocet jabłkowy zawiera również substancję zwaną matką, która składa się z nici białkowych, enzymów i przyjaznych bakterii, które nadają produktowi mętny wygląd.

Niektórzy uważają, że matka jest odpowiedzialna za większość swoich korzyści zdrowotnych, chociaż obecnie nie ma badań, które mogłyby to potwierdzić.

Ocet z cydru jabłkowego nie zawiera wielu witamin i minerałów, ale oferuje niewielką ilość potasu. Dobrej jakości marki zawierają również pewne aminokwasy i antyoksydanty.

STRESZCZENIE
Ocet jabłkowy na cydr (cydr jabłkowy) wytwarzany jest poprzez fermentację cukru z jabłek. W ten sposób przekształca się je w kwas octowy, który jest głównym składnikiem aktywnym octu i może być odpowiedzialny za jego właściwości zdrowotne.

2. Może pomóc w zabiciu szkodliwych bakterii
Ocet może pomóc w zabiciu patogenów, w tym bakterii (źródło 4Trusted).

Ludzie tradycyjnie używali octu do czyszczenia i dezynfekcji, leczenia grzybów paznokci, wszy, brodawek i infekcji uszu.

Hipokrates, ojciec nowoczesnej medycyny, używał octu do oczyszczania ran ponad 2000 lat temu.

Ocet jest również konserwantem żywności, a badania pokazują, że hamuje rozwój bakterii takich jak E. coli i psucie się żywności (4Trusted Source, 5Trusted Source, 6Trusted Source).

Jeśli szukasz naturalnego sposobu na zachowanie swojego pożywienia, ocet jabłkowy może pomóc.

Raporty anegdotyczne sugerują również, że rozcieńczony ocet jabłkowy może pomóc z trądzikiem po zastosowaniu na skórę, ale nie wydaje się, aby były jakieś silne badania, które by to potwierdziły.

STRESZCZENIE
Główna substancja w occie - kwas octowy - może zabijać szkodliwe bakterie lub zapobiegać ich namnażaniu. W przeszłości był używany jako środek dezynfekujący i naturalny konserwant.


3. Może pomóc w obniżeniu poziomu cukru we krwi i leczeniu cukrzycy
Do tej pory jednym z najbardziej przekonujących zastosowań octu jest pomoc w leczeniu cukrzycy typu 2.

Cukrzyca typu 2 charakteryzuje się wysokim poziomem cukru we krwi spowodowanym insulinoopornością lub niezdolnością do produkcji insuliny (źródło 7Trusted).

Jednak osoby bez cukrzycy również mogą skorzystać na utrzymaniu swojego poziomu cukru we krwi w normalnym zakresie, ponieważ niektórzy badacze uważają, że wysoki poziom cukru we krwi jest główną przyczyną starzenia się i różnych chorób przewlekłych.

Najskuteczniejszym i najzdrowszym sposobem regulacji poziomu cukru we krwi jest unikanie rafinowanych węglowodanów i cukru, ale ocet jabłkowy może mieć również korzystny wpływ.

Badania sugerują, że ocet oferuje następujące korzyści w zakresie poziomu cukru we krwi i insuliny:

  • Niewielkie badania sugerują, że ocet może poprawić wrażliwość na insulinę o 19-34% podczas mączki z dużą zawartością węglowodanów oraz znacznie obniżyć poziom cukru we krwi i odpowiedź insulinową (8).
  • W niewielkim badaniu na 5 zdrowych osób ocet obniżył poziom cukru we krwi o 31,4% po zjedzeniu 50 gramów białego chleba (Źródło 9).
  • W niewielkim badaniu przeprowadzonym na osobach chorych na cukrzycę stwierdzono, że spożycie 2 łyżek octu jabłkowego przed snem obniżyło poziom cukru we krwi na czczo o 4% następnego dnia rano (10).
  • Liczne inne badania przeprowadzone u ludzi wykazały, że ocet może poprawić funkcjonowanie insuliny i obniżyć poziom cukru we krwi po posiłkach (11Trusted Source, 12Trusted Source).
  • Krajowe Centra Zdrowia Integracyjnego i Uzupełniającego (NCCIH) twierdzą, że bardzo ważne jest, żeby ludzie nie zastępowali leczenia niesprawdzonymi produktami zdrowotnymi (13Trusted Source).

Jeśli obecnie zażywasz leki obniżające poziom cukru we krwi, skontaktuj się z lekarzem przed zwiększeniem spożycia jakiegokolwiek rodzaju octu.

STRESZCZENIE
Ocet jabłkowy z cydru okazał się bardzo obiecujący w zwiększaniu wrażliwości na insulinę i pomaganiu w obniżaniu poziomu cukru we krwi po posiłkach.

4. Może pomóc w utracie wagi
Być może zaskakująco, badania pokazują, że ocet może pomóc ludziom schudnąć.

Kilka badań na ludziach pokazuje, że ocet może zwiększyć poczucie pełności. To może prowadzić do zjedzenia mniejszej ilości kalorii i utraty wagi.

Na przykład, według jednego z badań, przyjmowanie octu wraz z posiłkiem z wysoką zawartością węglowodanów doprowadziło do zwiększenia poczucia pełności, co spowodowało, że uczestnicy jedli 200-275 mniej kalorii przez resztę dnia (14Trusted Source, 15Trusted Source).

Ponadto, badanie przeprowadzone na 175 osobach z otyłością wykazało, że codzienne spożywanie octu jabłkowego doprowadziło do zmniejszenia zawartości tłuszczu w brzuchu i utraty wagi (16):

  • pobranie 1 łyżki stołowej (12 mL) doprowadziło do utraty 2,6 funta (1,2 kg)
  • przyjęcie 2 łyżek stołowych (30 mL) doprowadziło do utraty 3,7 funta (1,7 kg)

Należy jednak pamiętać, że badanie to trwało 3 miesiące, więc rzeczywisty wpływ na masę ciała wydaje się być raczej skromny.

Jednak samo dodanie lub odjęcie pojedynczych artykułów spożywczych lub składników rzadko ma zauważalny wpływ na wagę. To właśnie cała dieta lub styl życia powoduje długotrwałe odchudzanie.

Ogólnie rzecz biorąc, ocet jabłkowy może przyczynić się do utraty masy ciała poprzez promowanie sytości, obniżenie poziomu cukru we krwi i obniżenie poziomu insuliny.

Ocet jabłkowy zawiera tylko około trzech kalorii na łyżce stołowej, co jest bardzo niskie.

STRESZCZENIE
Badania sugerują, że ocet może zwiększyć poczucie pełności i pomóc jeść mniej kalorii, co może prowadzić do utraty wagi.

5. Poprawa zdrowia serca u zwierząt
Choroba serca jest jedną z głównych przyczyn śmierci (Źródło 17Truststed).

Kilka czynników biologicznych wiąże się z ryzykiem wystąpienia chorób serca.

Badania sugerują, że ocet może poprawić kilka z tych czynników ryzyka. Jednak wiele z tych badań przeprowadzono na zwierzętach.

Te badania na zwierzętach sugerują, że ocet jabłkowy może obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów, a także kilku innych czynników ryzyka chorób serca (18Trusted Source, 19Trusted Source, 20Trusted Source).

Niektóre badania na szczurach wykazały również, że ocet obniża ciśnienie krwi, co jest głównym czynnikiem ryzyka chorób serca i problemów z nerkami (21Trusted Source, 22Trusted Source).

Nie ma jednak dobrych dowodów na to, że ocet jest korzystny dla zdrowia serca u ludzi. Naukowcy muszą przeprowadzić więcej badań, zanim dojdą do jednoznacznych wniosków.

STRESZCZENIE
Kilka badań na zwierzętach wykazało, że ocet może obniżać poziom trójglicerydów we krwi, cholesterolu i ciśnienia krwi. Nie ma jednak mocnych dowodów na to, że prowadzi on do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób serca u ludzi.

 


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę

Share :

Może Cię zainteresować

Jakie witaminy ma jabłko?

W naszym kraju jabłka to najbardziej przystępne cenowo owoce. Są w sprzedaży przez cały rok, często rosną na...